אחרי הכתבה הראשונה בסדרה, בה נחשפו חוסר הנגישות בתחבורה ציבורית והיחס המשפיל של נהגי האוטובוסים כלפי קהילת הנכים, הפעם נחשוף את השוק הפרוץ במוניות הנגישות המיועדות לאנשים עם מוגבלות על כיסא גלגלים.
על פי הדיווחים של משרד התחבורה, בישראל ישנם כ-900 מוניות נגישות עם מעלון, שמטרתן לספק שירות לאנשים עם מוגבלות על כיסא גלגלים בלבד. על פי החוק, הנהגים מחויבים לתת שירות עד 30 דקות מרגע הפנייה, ובמחיר הזהה למחיר מונית רגילה לפי מונה. אך חוק לחוד ומציאות לחוד.
לאחר לא מעט ניסיונות לאתר נהג מונית נגישה שיעניק שירות הסעה, רוב השיחות היו מתחמקות, ביקשו שנתאם מראש וגם אז לא התחייבו להיות זמינים או שאמרו שיש להם שעות פעילות מוגבלות ולא ריאליות, "משעה 8:30 עד 14:30", גם כשביקשנו שירות הסעה לבית חולים במרכז.
כשהנהגים נשאלו לגבי המחיר, נשמעו הצעות מחיר עד פי שתיים מהמחיר הרגיל; לדוגמה, נסיעה מרמת גן לת"א בעלות של 120 שקלים, כשמונית רגילה לפי מונה אמורה לעלות בסביבות ה-60 שקלים.
בנוסף, רוב הנהגים לא מספקים חשבוניות על הנסיעות. כשנופר אלקבץ, המתניידת על כיסא גלגלים, ניסתה לבקש חשבונית כדי שתהיה זכאית להחזר על הנסיעה מהעבודה, הנהג הרתיע ואמר שבמידה והוא יוציא חשבונית היא תאלץ להוסיף לו כסף על המע"מ, כי כביכול עשה לה מחיר מיוחד- "100 שקלים, מחיר רגיל כמו נסיעה פנימית בתוך העיר".
ואם זה לא מספיק, ישנה "הרשימה השחורה", רשימה שלכאורה עוברת בין קבוצות הוואטסאפ של נהגי המוניות הנגישות, שעל פי החשד, במידה ומישהו מתלונן על אחד הנהגים כי גבה מחיר יקר יותר או לא סיפק שירות כראוי, המספר של המתלונן עובר בקבוצות אלה והנהגים נמנעים מלתת לו שירותי הסעה. מה שמעלה חשש ומרתיע אנשים מלהתלונן.
צפו בכתבה המלאה מתוך "חשבון פתוח":
צבי וורבל עבר אירוע מוחי לפני כארבע שנים, מה שהותיר אותו מוגבל פיזית וצמוד לקלנועית עד שיקבל אישור לכיסא גלגלים. צבי התלונן בעבר על אחד הנהגים, ומאז קשה לו לאתר מונית שתספק לו שירות באזור מגוריו.
מול המצלמות שלנו, צבי ניסה לטלפן לנהגים באזור שלו, אחד לא ענה והשני ענה אך שם אותו על מצב בו הוא שומע רק את הקשר בין הנהגים, ולמרות קריאותיו של צבי לקבלת מענה – לא הייתה תשובה. ככה בשתי שיחות, אחת אחרי השנייה. בפעם השלישית חייגנו ממספר אחר, ואותו נהג ענה באופן מיידי. "תסיקו אתם מסקנות", אמר וורבל, וסיכם במילים "אני מרגיש מאוכזב, שאין לי זכות קיום כי אני צריך שירות מיוחד".
יש לציין כי נהגי מוניות נגישות מקבלים הטבה מיוחדת עם אגרה מוזלת לרישיון מונית, בתשלום של 50% מהאגרה. וכאשר מדובר בתאגיד עם לפחות 50 מוניות נגישות, ישנה אגרה מופחתת על סך כ-10,000 שקלים בלבד. כל זאת, על מנת שיספקו שירות בלעדי והוגן לציבור על כיסאות גלגלים.
ממשרד התחבורה נמסר: ״המשרד יזם הפעלת מוניות מונגשות לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים. חלוקת הרישיונות בוצעה על פי אזורים גיאוגרפיים.
בהתאם לצו הפיקוח, תעריף הנסיעה במונית מונגשת, זהה למחיר נסיעה במונית רגילה, וחל איסור על גביית תשלום נוסף בגין הובלת כיסא הגלגלים. גבייה מעבר לתעריף המפוקח מהווה עבירה פלילית. בכל מקרה של הפקעת מחירים, מתבקשים הנוסעים להגיש מיד תלונה מפורטת למשרד התחבורה והיא תטופל במלוא החומרה. כמו כן, המשרד מבצע פעולות אכיפה שוטפות בנושא, לצד מבצעים מיוחדים״.